SOLUȚIILE CANDIDAȚILOR – I
Cetățenii au spus ce probleme ale capitalei îi deranjează cel mai mult, iar noi am întrebat candidații la funcția de primar ce soluții propun ei pentru rezolvarea lor. Vom analiza răspunsurile oferite de către Victor Chironda de la Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă”, Teodor Cârnaț de la Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” , Valeriu Munteanu reprezentantul PP „UNIUNEA SALVAȚI BASARABIA”și Vitalie Voznoi de la „Partidul Stânga Europeană”.
DRUMURI ȘI TROTUARE
Toți cei 4 candidați sunt de acord că drumurile și trotuarele din capitală au nevoie de reparații și întreținere efectuate calitativ, după specificații tehnice bine definite, iar fondurile care pot acoperi aceste cheltuieli sunt bugetul local, cel central și sursele externe.
Victor Chironda a punctat că termenul de exploatare a drumurilor poate fi prelungit dacă sunt respectate regulile de utilizare, și anume: restricționarea accesului camioanelor care depășesc limitele la sarcina pe osie, introducerea inspecției sistematice a infrastructurii de siguranță rutieră și modernizarea întreținerii de iarnă. Acesta menționează că trotuarele sunt parte componentă a infrastructurii rutiere, și sugerează ca, în afară de municipalitate, la întreținerea lor să fie implicați și agenții economici, care să îngrijească de trotuarul adiacent localului unde își desfășoară activitatea.
Teodor Cârnaț consideră că trotuarele calitative vor încuraja „oamenii să interacționeze în comunități și să facă activitate fizică”. În același timp, trotuarele accesibile sunt necesare pentru utilizatorii scaunelor rulante și a cărucioarelor pentru copii.
MURDĂRIA DIN ORAȘ
Succesul unui oraș curat este, după părerea lui Valeriu Munteanu, „restructurarea prin comasare a structurilor municipale responsabile actualmente de salubrizare”: Întreprinderea Municipală. Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi, Î.M. Regia Autosalubritate, Î.M. Regia Exdrupo, Întreprinderile municipale pentru Gestionare Fondului Locativ, Î.M. pentru Spații Locative.
Pe de altă parte, Vitalie Voznoi afirmă că „este timpul pentru Chișinău să învețe din experiența altor țări cum să scape de gunoi”, și doar abordările moderne (efectuate de către structurile primăriei, indiferent de cum se numesc acestea) și monitorizarea strictă, pot face diferența.
Teodor Cârnaț are mai multe soluții pentru îmbunătățirea calității aerului din oraș. Dacă va ajunge primar, el va construi o uzină eco de prelucrare a deșeurilor, va amplasa în toată municipalitatea 5000 de tomberoane pentru sortarea deșeurilor, va planta anual cel puțin 1000 de copaci și va implementa servicii de curățare inovative, de dezinfectare și spălare a blocurilor de locuit și a străzilor.
Victor Chironda se referă la 2 priorități în privinţa gestiunii deşeurilor: dezvoltare durabilă pentru operatorul de evacuare a deșeurilor, prin elaborarea unui plan multianual de dezvoltare, dotarea cu echipament modern şi motivarea adecvată a personalului și elaborarea unui proiect de sortare și procesare a deșeurilor, care să fie implementat la nivelul fiecărei gospodării.
TRANSPORTUL PUBLIC
Valeriu Munteanu crede că soluția pentru problema transportului public este modernizarea acestuia prin procurarea și asamblarea de troleibuze, care în mod implicit va rezolva și problema ambuteiajelor, prin încurajarea cetățenilor să folosească unitățile modernizate și confortabile.
Vitalie Voznoi și Victor Chironda promovează ideea de a introduce benzi dedicate transportului public, de a dota unităţile de transport cu instalaţii de aer condiţionat și echipament GPS pentru a fi urmărite ușor pe aplicaţii mobile şi panouri în staţiile de aşteptare.
Voznoi mai crede că instaurarea unui moratoriu pe construcții de complexe rezidențiale și supermarketuri ar putea îmbunătăți (sau cel puțin nu ar înrăutăți) sistemul de transport public.
Chironda promovează și taxarea electronică, biletul unic de călătorie și biletul cu tarif flexibil (bilet pe una sau mai multe călătorii, pe ore sau, pe zile sau pe luni).
De asemenea, are o soluție și pentru cei din suburbii și propune realizarea unui parteneriat public-privat cu companii de transport care pot asigura servicii calitative, cu autobuze de mare capacitate.
Teodor Cârnaț își dorește ca locuitorii capitalei „să fie mai sănătoși” și propune construcția a două artere Sky Way (sistem de transport feroviar suspendat) pe direcția Aeroport – Strășeni și Ialoveni – Vadul lui Vodă, finalizarea lucrările asupra drumului de ocolire a orașului (de centură), dezvoltarea transportului ecologic și achiziționarea a 100 de autobuze și 100 de troleibuze.
ASPECTUL ORAȘULUI
Victor Chironda declară că „gunoiul vizual este generat de panouri publicitare, bannere, reclame, fațade degradate, gherete, trotuare sparte, parcări haotice și copaci neîngrijiți„. Pentru a combate poluarea sonoră, acesta propune să fie reglementat traficul în zonele centrale și regimul de lucru al șantierelor de construcție și reparație.
La fel ca și Chironda, Valeriu Munteanu și Vitalie Voznoi consideră că este necesar să fie elaborat și implementat un Cod de Design Urban care să reglementeze strict amenajarea fațadelor și a reclamelor.
Teodor Cârnaț este însă deranjat de aspectul piețelor și își dorește restructurarea acestora, prin crearea de standuri închise pentru furnizori și spații de depozitare și lărgirea traseelor pietonale pentru a permite circulația mai ușoară a cumpărătorilor.
CORUPȚIA DIN APL
Cauzele corupției din administrația publică locală, în opinia lui Teodor Cârnaț, sunt salariile mici, motivarea necorespunzătoare a funcționarului public, procedurile birocratice complexe și lipsa transparenței. Acesta propune soluții radicale: ridicarea salariilor cu 100% a tuturor funcționarilor din aparatul Primăriei și a instituțiilor subordonate acesteia și revizuirea salariilor conducerii tuturor întreprinderilor municipale prin reducerea acestora.
O altă soluție este organizarea referendumurilor pe probleme majore de interes local, atunci când Primarul și Consiliul Municipal nu ajung la o înțelegere.
Valeriu Munteanu crede că prin digitalizarea serviciilor primăriei funcționarii publici sunt îndepărtați de cetățean, iar astfel corupția mică poate fi combătută.
Vitalie Voznoi consideră că transparența totală a tuturor proceselor care au loc în primărie este soluția pentru eliminarea corupției.
Iar Victor Chironda propune câteva soluţii generice pentru suprimarea corupţiei: eliminarea funcţionarilor compromişi din sistem, implicarea societăţii civile în implementarea şi monitorizarea proiectelor, monitorizarea concursurilor de angajare, creșterea salarială și utilizarea votului electronic în CMC.
În perioada 5 iulie – 4 august 2019, pe un eșantion de 1300 de persoane, a fost elaborat un sondaj care a identificat ce îi nemulțumește cel mai mult pe locuitorii capitalei. În urma cercetării, topul problemelor este:
1. Calitatea drumurilor (48%) și a trotuarelor (20%);
2. Lipsa curățeniei (33%);
3. Transportul public – orarul/numărul unităţilor de transport (13%) și calitatea unităţilor de transport (11%);
4. Aspectul orașului (15%);
5. Corupția (13%).
Pe parcursul campaniei electorale vom analiza soluțiile oferite de către toți pretendenții la funcția de primar. În următorul articol vom prezenta sinteza răspunsurilor date de către Alexandru Fetescu de la Partidul Liberal Democrat din Moldova, Ion Ceban de la Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, Dorin Chirtoacă de la Partidul Liberal și Vitalie Marinuța de la Partidul Verde Ecologist.
Distribuie