24% din chişinăuieni consideră problema transportului public prioritară. Conform unui sondaj, cetăţenii sunt deranjaţi de orarul sau numărul insuficient de unităţi de transport (13%), dar și de calitatea acestora (11%). Problema este și mai acută în suburbii.
Teodor Cârnaț
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
a) Indiferent de modul de mobilitate ales, important ca localnicii să se simtă în siguranță și confortabil. Vom planifica orașul și mișcarea pentru oameni, ci nu pentru vehicule, spre a satisface nevoile de mobilitate ale cetățenilor de astăzi și de mâine, de a face călătoriile de o calitate mai bună, mai plăcute și mai scurte. Creșterea siguranței pe străzi, reducerea numărului de accidente, îmbunătățirea calității aerului și reducerea zgomotului – toate pentru a face locuitorii din Chișinău mai sănătoși. În acest scop vom implementa următoarele obiective prioritare:
- Construcția a două artere Sky Way (sistem de transport feroviar suspendat) pe direcția Aeroport – Strășeni și Ialoveni – Vadul lui Vodă, cu perspectivă de ramificare în următorii ani.
- Finalizarea construirii drumului de ocolire a orașului (de centură); construirea de intersecții-denivelate în punctele cu circulație intensivă; construirea de parcări fără taxe la intrările în capitală pentru transport privat, timp de 4 ani.
- Renovarea, marcarea și trasarea tuturor străzilor din municipalitate, inclusiv renovarea tuturor pasajelor subterane și iluminarea acestora; semaforizarea intersecțiilor cu risc sporit.
- Implementarea unei aplicații electronice care ar permite localizarea spațială a mijlocului de transport public concret și calcularea intervalului aproximativ de timp în care acesta va ajunge la stație; orarul deplasării transportului public va fi amplasat la fiecare stație pe panou LED.
- Dezvoltarea transportului ecologic (biciclete mecanice, motorete electrice și automobile cu tracțiune electrică, accesibile tuturor contra unei plăți simbolice). În acest sens, vor fi construite cca 100 km de piste pentru transport ecologic și 50 stații pentru alimentarea transportului electric în primii 2 ani.
- Scoaterea treptată din circuit a transportului public municipal mai vechi de 10 ani și achiziționarea a 100 de autobuze și 100 de troleibuze.
- Toate suburbiile vor fi conectate infrastructural, inclusiv prin transport public municipal.
- Parcări cu plată accesibile în toate sectoarele municipiului Chișinău.
- Transport public gratuit pentru toți elevii și studenții mun. Chișinău.
b) Sursa fondurilor: atragerea fondurilor europene, parteneriat public-privat, din bugetul municipal.
Valeriu Munteanu
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Modernizarea transportului public prin procurarea și asamblarea de troleibuze este soluția pentru rezolvarea problemei transportului în comun și în mod implicit rezolvarea problemei ambuteiajelor, prin încurajarea cetățenilor să folosească transportul modernizat în comun. Aceasta este și soluția pentru conectarea orașului cu suburbiile. În acest sens pentru primii patru ani ar fi necesar aproximativ 25 mln. de euro, bani din bugetul municipiului și din finanțări străine, inclusiv împrumuturi.
Victor Chironda
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Transportul public este elementul principal al unui oraș modern și instrumentul cel mai eficient pentru eliminarea ambuteiajelor. Transportul public calitativ înseamnă troleibuze și autobuze noi, dotate cu aer condiționat, pantă de acces pentru cărucioare și cu panouri de informare. Calitatea transportului public o percepem atunci cînd avem o stație aproape de casă, când știm exact orarul de circulație și știm precis în cît timp vom ajunge la destinație. Cînd putem vedea online în câte minute se apropie următorul autobuz. Cînd putem schimba cîteva rute de troleibuz cu același bilet de călătorie sau cînd avem rute de noapte.
Transport public eficient este atunci cînd autobuzele și troleibuzele nu stau în ambuteiaje pentru că circulă pe bandă dedicată. Cînd stațiile de așteptare nu sunt ocupate de parcări. Cînd numărul și frecvența transportului public este adaptat la orele de vîrf și oamenii nu se îmbulzesc ca să ajungă la lucru sau acasă. Cînd diferite linii și tipuri de transport public se intersectează în stații de transbordare și nu ești nevoit să mergi departe ca să iai o altă rută. Cînd transportul public este alcătuit din autobuze și troleibuze de mare capacitate care circulă exact conform orarului afișat.
Un transport public calitativ și eficient înseamnă un oraș care își respectă locuitorii și tinde să le ofere cele mai bune condiții de deplasare prin oraș. În rezultat, oamenii tind să folosească mai puțin automobilele personale și să circule mai des cu transportul public.
Asigurarea unui transport public rapid şi confortabil va stimula locuitorii să renunţe la transportul personal şi va contribui la reducerea ambuteiajelor pe străzi.
Astăzi transportul public din Chișinău activează în condiţii inechitabile: transportul municipal (parcul de troleibuze şi autobuze) este subvenţionat de la bugetul municipal, iar transportatorii privaţi achită taxe pentru serviciul de transport călători. Întreprinderile municipale trebuie supuse unui audit pentru a exclude cheltuirea iraţională a fondurilor.
Transportul public trebuie reorganizat după următoarele principii:
- Optimizarea traficului – vom introduce benzi dedicate pentru transportul public, posibil chiar străzi dedicate. Vom include cerinţe privind dotarea transportului public cu sistem mobil de raportare imediată a ocupării neautorizate a benzilor dedicate. Vom construi şi vom amenaja locuri de parcare în apropierea străzilor principale pentru a rezolva problema parcării neautorizate care îngreunează traficul.
- Confort – vom promova standarde de calitate şi confort pentru transportul public (în mod prioritar – dotarea unităţilor de transport cu instalaţii de aer condiţionat) şi vom asigura respectarea lor. Vom implica transportatorii privaţi la condiţii transparente şi sustenabile, deoarece avem nevoie de a îndrepta resursele publice pentru reabilitarea drumurilor. Vom exclude procurarea transportului nou fără aer condiționat.
- Transport rapid – vom asigura ca transportul public să circule după grafic și să fie uşor de urmărit pe aplicaţii mobile şi pe panouri în staţiile de aşteptare. Acest lucru poate fi realizat prin dotarea unităţilor de transport cu echipament GPS şi tahografe, care permit monitorizarea automată a orarului rutelor.
- Optimizarea rutelor – vom revizui rutele şi graficul de circulaţie a transportului public, în funcţie de necesităţile de deplasare a pasagerilor din oraş şi din suburbii.
Vom implementa taxarea electronică, biletul unic de călătorie, bilete cu tarif flexibil (bilet pe una sau mai multe călătorii, pe ore sau, pe zile sau pe luni). La prima etapă vom asigura necesitățile de mobilitate ale locuitorilor din suburbii prin organizarea unui partenerit public-privat cu companii private de transport care vor asigura servicii calitative de transport, cu autobuze de mare capacitate. Treptat, vom suplini parcul de autobuze municipale pentru a asigura o conexiune maximă a suburbiilor cu orașul.
Vitalii Voznoi
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Rezolvarea problemei transportului public (TP) fără sarcina de a transforma TP într-unul confortabil și rapid este o pierdere de timp și bani. La începutul anului 2017, împreună cu un grup de activiști civici, am propus șase măsuri simple și ieftine pentru a crește atractivitatea TP. Printre ele se numără îmbunătățirea confortului TP (aparate de aer condiționat, repararea opririlor, urmărirea prin GPS etc.), eliberarea benzii drepte pe drumurile cu trei/patru benzi și respectarea programelor de trafic. Ca element important, după obținerea unui anumit confort și viteză, – parcările cu plată pentru mașini în centrul orașului (pentru a stimula trecerea la TP). Și elementul principal, care, de asemenea, nu a fost implementat, dar care ar putea îmbunătăți (sau cel puțin să nu se înrăutățească) sistemul de transport public este un moratoriu pentru construcții a complexelor rezidențiale și supermarketurilor. Din păcate, toate inovațiile din 2017 până în 2019 erau doar în modul experimental.
Prin urmare, pentru a obține și a implementa o nouă strategie de transport (inclusiv tehnologiile menționate mai sus), este nevoie de o voință politică reală. Și primul lucru care este necesar este realizarea inventarierii profunde și coordonarea între ele a strategiilor disponibile, a cercetării, a proiectelor, precum și a legislației actuale. Și numai după aceea este posibil să se facă calcule pe mijloacele necesare pentru a rezolva problema transportului public. În orice caz, trebuie să ne străduim să creștem atractivitatea transportului public și să reducem treptat ponderea automobilelor private.
În ceea ce privește soluția problemei transportului suburban, aceasta ar trebui să meargă în conformitate cu strategia dezvoltării transporturilor elaborată, care ar trebui să asigure regularitatea traficului și numărul de vehicule care se potrivesc cu fluxurile de pasageri existente.
Dorin Chirtoacă
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
- Transport public integral electric (350 troleibuze, 150 troleibuze fără fir) prin continuarea programului de reabilitare a transportului public din Chișinău până la înnoirea completa a parcului de troleibuze, prin asamblarea troleibuzelor la standarde europene în cadrul Regiei Transport Electric, asamblarea a câte 25 troleibuze pe an, pentru înnoirea completă a transportului public. Sursa este bugetară, programul funcționează de 8 ani și este dat ca exemplu în toata Europa. Astfel în 2023 tot transportul public va corespunde standardelor europene;
- Continuarea asamblării troleibuzelor pe baterii fără fir (care pot circula până la 100 km în regim autonom) pentru asigurarea suburbiilor cu transport ecologic, nepoluant și înlocuirea astfel și a autobuzelor. În același timp, microbuzele, atât cât își vor mai continua activitatea, urmează să acopere și suburbiile.
- Crearea în mod obligatoriu a benzii speciale pentru transportul public (este nevoie de modificare de lege) pentru ca acesta să aibă prioritate. La fel, este nevoie de ridicarea automobilelor parcate neregulamentar și excluderea venirii la fața locului a poliției în cazul accidentelor minore etc (surse bugetare și modificări de legislație).
- Reabilitarea stațiilor de așteptare a transportului public, crearea aplicațiilor și sistemelor de monitorizare online a circulației transportului, de tichetare electronică, de creștere a atractivității transportului public etc.
Vitalie Marinuţă
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Transportul public din municipiul Chișinău nu corespunde cerințelor actuale de dezvoltare și orașului și nu face față unei capitale Europene. Majoritatea autobuselor și trolebuselor au termenul de expluatare deja depășit și necesită să fie înlocuite. Rețiaua de maxi-taxi deși este o soluție temporară pentru transportul public , nu poate fi menținută la nesfârșit în condițiile de activitate actuală.
Pentru ca transportul public să fie comod și confortabil este necvesar de:
-
- Eficientizat sistemul de transport public din municipiu prin ajustarea rutelor de transport public și modernizarea Parcului Urban de Autobuze, Rețelei de Transport Electric și de microbuze.
- Crearea centrului de Monitorizare a Traficului, care va permite monitorizarea și gestionarea mai eficientă a traficului, inclusiv respectarea strictă a graficului de sosire –pornire de către transportul public.
- Reevaluarea și ulterior ajustarea sistemului de semafoare din oraș pentru a gestiona mai eficient traficul în orele de vărf.
- Implementarea sistemului de tichetare electronică.
- Menținerea tarifelor la trasportul public accesibile pentru marea majoritate a locuitorilor orașului. Compensarea cheltuielilor de transport pentru categoriile de persoane social-vulnerabile.
- Dotarea unităților de transport public cu dispozitive pentru persoanele cu necesități speciale.
- Educarea locuitorilor Chișinăului de a păstra curățenia în transportul public și a-și achita taxa de călătorie.
Ion Ceban
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Întîi de toate va fi renovat parcul de troleibuze și cel de autobuze cu unități confortabile pentru pasageri, inclusiv pentru persoane cu nevoi speciale. Licitațiile pentru procurarea unităților de transport public vor fi făcute transparent și cu grijă față de fiecare bănuț public, astfel ca randamentul cost-calitate să fie maximal. Vor fi create benzi speciale pentru circulația transportului public, iar orarul liniilor va fi respectat cu strictețe. Oamenii trebuie să fie siguri că troleibuzul sau autobuzul va fi la stația X exact la timpul stabilit ca să își poată planifica timpul necesar pentru a ajunge la locul destinației. Pentru confortul chișinăuienilor planificăm să introducem un bilet unic pentru toate tipurile de transport public. Pentru locuitorii suburbiilor vor fi amenajate stații modulare în fiecare sector al Chișinăului care vor permite trecerea simplificată din transportul suburban în cel public urban.
Alexandru Fetescu
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Soluțiile de fapt sunt simple. Prin revizuirea traseului rutelor și a numărului de unități pe fiecare dintre acestea. Vom introduce obligativitatea instalării mijloacelor de plată electronică în fiecare unitate de transport a pasagerilor. Vom uniformiza modalitățile de plată printr-un sistem de ticketing universal aplicabil și unităților private, care prestează servicii de transport public. Și desigur vom dezvolta parteneriatele publice-private transparente și în interesul locuitorilor, dar nu al ,,proprietarilor de rute”.
Andrei Năstase
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Și în acest caz este obligatorie finanțarea și expertiza europeană. Dacă mă întrebați de ce, vă spun doar ca în toți acești ani în care transportul public urban s-a degradat, cei din administrația publică au spus mereu că totul este sub control. Doar achiziția unor autobuze noi, de genul celei făcute de vechiul regim, nu rezolvă problema. Există probleme mari în ceea ce privește transportul public pe rutele spre suburbii. Ca atare, vă spun că investițiile trebuie dublate de evaluări și de introducerea soluțiilor smart pentru întreg ecosistemul urban de transport. Mai mult decât atât, trebuie realizat un studiu profesionist care să genereze soluții alternative. Iar acest studiu trebuie asumat public de primar și de echipa lui. Poate trebuie să regândim întreg sistemul de transport, să explicăm oamenilor că va fi mai simplu și mai comod pentru ei dacă aplicăm o anumită soluție. Vom găsi soluții integrate din care să aibă de câștigat și oamenii orașului și operatorii din transport, dar și orașul care, așa cum multă lume așteaptă, trebuie decongestionat. Condițiile de drum în maxi-taxi sunt sub orice standard posibil, iar operatorii vor creșterea tarifului unui bilet. Dar, știm cu toții acest lucru, călătorul nu primește bilet în rutiere. Iată probleme lăsate de la an la de izbeliște. Iar aceste probleme, adunate alături de cele din școlile și spitalele noastre și cu altele din domeniul rețelelor de apă și canal, al cheltuielilor comunale și multe altele, fac misiunea primarului extrem de serioasă. Cine va spune astăzi că va face și va drege, în condițiile complexității problematicii și având în vedere că nu poți împărtii ceva ce nu ai, mă refer în mod clar la bugetul pe deficit, este un mare mincinos și își dorește cu orice preț primăria. Iar cine își dorește cu orice preț să câștige este un om extrem de periculos. Gândiți-vă doar că bugetul anual al Chișinăului este de doar 4 miliarde de lei, aproximativ 250 milioane de dolari, și este cu deficit. O flotă de autobuze și troleibuze care să deservească complet întregul oraș, mașini care au un raport preț/calitate corect, cu garanție extinsă și cu stație locală de maintenanță, costă exact cât este astăzi bugetul anual al orașului nostru. Trebuie să înțelegem cu toții situația în care ne aflăm. Sper să nu se supere nimeni pe mine dacă spun cu sinceritate că nu despre câte trotuare sau drumuri poate reabilita un primar ar trebui să se discute în această campanie electorala, ci despre supraviețuirea socială și economică a orașului nostru. Fără finanțare externă, fără expertiză și fară ajutor românesc și european în cel mult 15-20 de ani Chișinăul se va prăbuși definitiv.