Andrei Năstase

Blocul Electoral ”ACUM Platforma DA și PAS”

Andrei Năstase este candidatul partea blocului ACUM, format din partidele Platforma DA și PAS. Năstase a fost deputat în Parlamentul Republicii Moldova, din 24 februarie 2019 până în 8 iulie 2019, când și-a depus mandatul pentru a ocupa funcția de Ministru al Afacerilor Interne.

Studii:

Andrei Năstase s-a născut la 6 august 1975 în satul Mîndrești, raionul Telenești. A studiat la Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Facultatea de istorie și geografie (1992-1993), apoi a studiat la Facultatea de Drept „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (1993-1997).

Activitatea profesională:

1997-2000 – procuror;

1999-2002 – lector și șef de catedră la AMTAP, Chișinău;

2000-2002 – vice-director la o întreprindere mixtă;

2002-2015 – avocat;

24 februarie 2019-8 iulie 2019 – deputat în Parlament;

9 iunie-prezent – viceprim-ministru, Ministru al Afacerilor Interne.

Declarația de avere:

Andrei Năstase declară pentru anul 2018 un venit al familiei în sumă de 67,828 de euro, primit de la o companie germană, în calitate de salariu, de către soția sa. Potrivit declarației de avere a lui Năstase, alte 14,040 de euro constituie îindemnizația pentru copii. Politicianul indică vânzarea unui automobil Mercedes S350 a cărui valoare este de 35 000 de euro. Năstase are un Nissan Maxima, cu o valoare de 10,000 de euro. Liderul PPDA mai deține și nouă terenuri și 11 construcții, inclusiv casa din suburbia Codru estimată la peste 2,239 de milioane de lei.

Participarea în alegerile locale din municipiul Chişinău:

Andrei Năstase a participat și la alegerile locale din 20 mai 2018, unde a acumulat în primul tur 32.12%, iar în al doilea s-a confruntat direct cu candidatul Partidului Socialiștilor, Ion Ceban, reușind să-l învingă acumulând 52.57%. Alegerile însă au fost anulate pe motiv că Năstase, contrar prevederilor Codului Electoral, ar fi făcut agitație electorală în ziua alegerilor.

Apartenența de partid:

Andrei Năstase a fost liderul mișcării protestatare din 2015, care a dat naștere Partidului PPDA, iar în 2016 a fost desemnat de Consiliul Național Politic al PPDA să candideze la funcția de președinte la alegerile prezidențiale directe, însă la data de 15 octombrie 2016  a anunțat că se retrage din cursă declarând că o susține pe Maia Sandu.

2015 – prezent – Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”

Distribuie

Soluțiile candidatului la problemele prioritare

Drumurile și trotuarele
Drumurile și trotuarele
Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative? Care vor fi traseele principale care vor fi reparate? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor?

Problema drumurilor din Chișinău este foarte veche, o problema care până în acest moment nu a fost rezolvată. Bugetul municipiului este insuficient pentru orice fel de proiect serios de reabilitare. Și spun proiect serios pentru că rețeaua de drumuri din Chișinău măsoară peste 1500 de kilometri de drum și 90% din această rețea este compromisă. Fiecare locuitor al Chișinăului trebuie să știe că reabilitarea serioasă a fiecărui kilometru de drum, la standarde europene, presupune costuri care se învârt în jurul sumei de 500 000 de euro, în funcție de gradul de degradare a drumului. Să facem un calcul simplu și vom înțelege cu adevărat această problemă. Bugetul anual al Chișinăului este mic, de doar 4 miliarde de lei, iar deficitul trece de 200 milioane de lei în fiecare an. Și crește. Singura soluție pentru a putea demara un proiect multianual de refacere și reabilitare a drumurilor din Chișinău este finanțarea externă consistentă. Banii din buget au fost folosiți an de an doar pentru a plomba acolo unde nu se mai putea pur și simplu circula. Mai mult decât atât, trebuie să privim cu atenție modul în care se licitează și lucrează la drumuri în Chișinău și în Republica Moldova. S-a dovedit că dacă facem treabă de mântuială, ca să umplem buzunarele unuia sau altuia, în doar câteva luni, partea carosabilă aparent refăcută a cedat din nou. Ceea ce este ieftin și de proastă calitate nu rezistă. Nu are rost să vorbim aici despre cum se face încă recepția lucrărilor de la drumuri în primărie, despre cum nu se respectă fișele de execuție. Dar, vreau să-i informez pe cetățenii orașului că toate aceste practici dubioase, oculte și netransparente vor înceta imediat. Costurile necesare refacerii întregii rețele le poate calcula orice om responsabil. Finanțarea unui astfel de proiect multianual poate fi asigurată doar din surse externe, surse la care, să-mi fie scuzată lipsa de modestie, doar noi, cei din ACUM, avem acces. Recenta deblocare a fondurilor europene guvernamentale și ministeriale a fost posibilă doar după ce am preluat guvernarea. Pentru toți ceilalti, această opțiune nu există. Numele străzilor care vor intra cu prioritate în proiectul serios și strategic despre care vă vorbesc, proiect pe care-l voi coordona personal alături de profesioniștii cinstiți din primărie și alături de experții din România care vor lucra alături de noi, aici, la Chișinău, vor fi comunicate imediat după ce vom finaliza analiza serioasă pe care dorim să o facem pe acest subiect. Orice alt candidat care lansează cifre halucinante, nume de străzi care vor fi imediat refăcute, costuri exacte și alte astfel de “mărțișoare” electorale este un mare mincinos. Pentru că un studiu serios nu se face peste noapte așa cum. Îi îndemn pe toți candidații să spună ADEVĂRUL înainte de alegeri, nu după acestea. Așa fac eu, așa voi face întotdeauna, pentru că sunt un om serios și asumat. Oamenii nu mai trebuie mințiți, insultați, păcăliți, ademeniți. Dacă nu renunțăm la astfel de practici, nu vom face nici un pas înainte, în viitor. 

Care este strategia Dvs. pentru trotuare calitative? Care vor fi primele trotuare care vor fi reparate? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? 

Am un răspuns similar și la această întrebare. În mod evident, doresc ca reabilitarea rețelei de drumuri să se producă după un proiect elaborat la detaliu și cu finanțarea necesară în spatele său. Sunt adeptul lucrului bine făcut, motiv pentru care, în mod evident, trotuarele drumurilor care vor intra în reabilitare vor fi, la rândul lor, refăcute. Dar, atenție, să nu uităm că acest proiect trebuie gândit în coordonare completă cu un alt proiect, la fel de serios, în ceea ce privește parcările din Chișinău. Lipsa locurilor de parcare îi obligă pe conducătorii auto să-și parcheze mașinile pe trotuare. Trotuarele, conceptual și practic vorbind, au o altă destinație. Vom supune dezbaterii publice un proiect prin care să finanțăm construcția de parcări ecologice, să redăm trotuarele pietonilor, să sistematizăm traficul rutier, să reabilităm drumuri. Ceea ce vreau să se înțeleagă încă de la început este că în mandatul meu nu se va mai plomba drumul sau trotuarul cu roaba și lopata, pe orice vreme, în orice condiții. Vom face lucrări publice care să dureze, facem doar cu garanții extinse, vom face totul pentru Chișinăul viitorului, nu pentru mâine sau doar pentru câteva săptămâni. Nu vom face nimic electoral, vom face așa cum fac cei din dreapta Prutului, de la Iași și până la Bruxelles. Bine este cum fac ei de atâția și atâția ani, nu cum am făcut noi până acum. Dacă dorim să ne schimbăm viața cu adevărat, suntem obligați să facem totul mult mai bine.

Curățenia
Curățenia
Care vor fi acțiunile pe care le veți face pentru a înlătura murdăria?

Acțiunile mele vor fi foarte simple și sunt specifice unui om care vrea să trăiască într-un oraș curat. Facem curățenie totală în Chișinău, apoi vom avea grijă ca cei care nu o păstrează să fie sancționați. În prima etapă vom derula campanii foarte serioase de responsabilizare socială. Vom spune oamenilor că lucrurile trebuie să se schimbe. Încet, dar sigur și ireversibil. Am spus și o voi repeta mereu. Este mai greu să schimbi mentalități decât să faci 1000 km de drum. Dar eu am încredere și curaj că vom decide cu toții să renunțăm la deprinderile noastre nu tocmai bune și să împrumutăm unele noi, moderne și europene. Dacă noi nu păstrăm curățenia orașului, 10 primării nu vor putea face curat, iar costurile cu salubritatea vor crește și mai mult. Este nevoie de investiții în utilaje și mașini pentru Autosalubritate. Sunt acolo mașini care au vârsta mea. Vom utila Chișinăul cu mobilier urban specific, vom deschide cu adevărat tema colectării selective a deșeurilor și vom demara alături de partenerii noștri de dezvoltare proiecte comune pe subiectul salubrității și a mediului. Sunt foarte multe de făcut și în acest domeniu, le vom face pe toate. Le vom face bine și foarte asumat încă de la început. Eu nu vreau să cârpesc, eu vin la Primăria Chișinău să construiesc! Pe termen lung, durabil, modern și după modele europene.

Transportului public
Transportului public
Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?

Și în acest caz este obligatorie finanțarea și expertiza europeană. Dacă mă întrebați de ce, vă spun doar ca în toți acești ani în care transportul public urban s-a degradat, cei din administrația publică au spus mereu că totul este sub control. Doar achiziția unor autobuze noi, de genul celei făcute de vechiul regim, nu rezolvă problema. Există probleme mari în ceea ce privește transportul public pe rutele spre suburbii. Ca atare, vă spun că investițiile trebuie dublate de evaluări și de introducerea soluțiilor smart pentru întreg ecosistemul urban de transport. Mai mult decât atât, trebuie realizat un studiu profesionist care să genereze soluții alternative. Iar acest studiu trebuie asumat public de primar și de echipa lui. Poate trebuie să regândim întreg sistemul de transport, să explicăm oamenilor că va fi mai simplu și mai comod pentru ei dacă aplicăm o anumită soluție. Vom găsi soluții integrate din care să aibă de câștigat și oamenii orașului și operatorii din transport, dar și orașul care, așa cum multă lume așteaptă, trebuie decongestionat. Condițiile de drum în maxi-taxi sunt sub orice standard posibil, iar operatorii vor creșterea tarifului unui bilet. Dar, știm cu toții acest lucru, călătorul nu primește bilet în rutiere. Iată probleme lăsate de la an la de izbeliște. Iar aceste probleme, adunate alături de cele din școlile și spitalele noastre și cu altele din domeniul rețelelor de apă și canal, al cheltuielilor comunale și multe altele, fac misiunea primarului extrem de serioasă. Cine va spune astăzi că va face și va drege, în condițiile complexității problematicii și având în vedere că nu poți împărtii ceva ce nu ai, mă refer în mod clar la bugetul pe deficit, este un mare mincinos și își dorește cu orice preț primăria. Iar cine își dorește cu orice preț să câștige este un om extrem de periculos. Gândiți-vă doar că bugetul anual al Chișinăului este de doar 4 miliarde de lei, aproximativ 250 milioane de dolari, și este cu deficit. O flotă de autobuze și troleibuze care să deservească complet întregul oraș, mașini care au un raport preț/calitate corect, cu garanție extinsă și cu stație locală de maintenanță, costă exact cât este astăzi bugetul anual al orașului nostru. Trebuie să înțelegem cu toții situația în care ne aflăm. Sper să nu se supere nimeni pe mine dacă spun cu sinceritate că nu despre câte trotuare sau drumuri poate reabilita un primar ar trebui să se discute în această campanie electorala, ci despre supraviețuirea socială și economică a orașului nostru. Fără finanțare externă, fără expertiză și fară ajutor românesc și european în cel mult 15-20 de ani Chișinăul se va prăbuși definitiv.   

Aspectul oraşului
Aspectul oraşului
Ce considerați că ar trebui îmbunătățit, în primul rând, în ceea ce ține de aspectul orașului? Cum trebuie de realizat asta?

Programul meu și al echipei ACUM pentru Chișinău conține o secțiune distinctă care acordă atenție necesității de a ne asuma toții o identitate urbană și culturală a orașului nostru. Trebuie să stabilim în ce fel de oraș vrem să trăim, care este direcția lui de dezvoltare, care sunt caracteristicile care-l pun în rând cu alte capitale europene, dar care-l fac, în egală măsură, atractiv din toate punctele de vedere, turistic mai ales. Trebuie să construim o strategie de dezvoltare pe cel puțin 10-20 de ani, să respectăm această strategie și să o susținem prin tot ceea ce poate fiecare dintre noi și prin proiecte serioase, inclusive și generatoare de beneficii pentru oraș și pentru oamenii lui. Trebuie să avem curaj să punem Chișinăul pe harta financiară, culturală și turistică a Europei.

Voi asuma aceasta misiune în detaliu. Voi sprijini arta, cultura, sportul și voi crea o comisie din care să facă parte exponenți notorii ai societății civile, urbaniști, arhitecți, manageri culturali, profesioniști în turism, oameni de afaceri, universitari. Vom dezbate, vom lucra la un astfel de proiect, îl vom prezenta oamenilor, apoi îl vom supune deciziei acestora. Un astfel de proiect este obligatoriu și poate garanta renașterea spirituală a orașului nostru, reactivarea sentimentului corect de apartenență la o comunitate și creșterea gradului de responsabilizare civică. Închei acest răspuns spunându-vă că sunt unul dintre cei care au credința că doar dacă oamenii decid să se schimbe își vor putea schimba orașul și țara. Iată de ce aspectul despre care mă întrebați este o mică, dar o foarte mică părticică din strălucirea pe care am de gând, prin munca, credința și determinarea mea, să o redau, alături de toți oamenii buni, cinstiți, drepți și curajoși, orașului pe care îl iubim atât de mult.

Corupţia
Corupţia
Care credeți că este cauza corupției din administrația publică locală? Cum vă propuneţi să o rezolvați?

O țară săracă este o țară coruptă. La fel, o țară săracă este, în mod sigur, o țară coruptă. Afirmațiile sunt valabile și în cazul unui oraș. Chișinăul este în această situație. Salariile mici, nesiguranța zilei de maine, sărăcia generalizată i-au împins pe unii care au mai puțin caracter să ceară bani în schimbul unor servicii pe care erau obligați prin lege să le ofere oamenilor sau firmelor care au avut nevoie de fel de aprobări sau documente de la primărie. Primăria Chișinău, toate întreprinderile municipale și toate celelalte structuri aflate în subordinea primăriei sau a Consiliului General trebuie să fie conduse de caractere, de profesioniști. Toată lumea știe cât de pornit sunt împotriva bandiților, hoților, mafioților, corupților. Este limpede că în primărie și în toate structurile subordonate se va face foarte repede curățenie, din acest punct de vedere. Voi lucra cu mare drag cu toți oamenii buni, cinstiți, profesioniști. Cei vinovați vor pleca. Rapid și fără discuții inutile. Nimeni nu va mai avea nici un motiv să fure sau să facă parte din fel de fel de scheme de corupție sau criminale. Eu cred că este foarte simplu pentru toți oamenii din oraș. Primăria Chișinău va fi condusă de un primar care nu a furat, nu fură și nu va fura niciodată. Deci, nimeni nu va mai fura. Nici măcar un creion. Cine va mai fura, va merge la pușcărie. Și acest subiect este pentru mine, ca multe altele, nenegociabil.

Distribuie